Problémy s IT řešíme přímo u Vás nebo na naší pobočce na ul. Vídeňská 202/119e, Brno.

Práce z domu – home office, lockdown

V souvislosti s opatřeními ve snaze zabránit šíření koronaviru se ve většině firem pracuje z domova, na tzv. „home office“. Nejvýraznější je to nyní u větších firem. A samozřejmě nemluvě o školách, které jsou momentálně zavřené, a učitelé se snaží žáky učit alespoň vzdáleně prostřednictvím videokonferencí.

V našich očích je rizikem práce z domova využívání soukromých PC a dalších zařízení. Jelikož vlastní domácí sítě nemusí mít tak kvalitní a bezpečné zabezpečení a hackeři se mohou dostat k důležitým dokumentům, které mají uložené v soukromém PC, na kterém lidé pracují z domova.

Posledním rokem využívali lidé na home office metody připojení, jako jsou veřejné Wi-Fi sítě či domácí řešení. Největší hrozbou jsou hlavně PC, ale i např. tablety či chytré telefony – bez potřebného zabezpečení. Hodně firem si nemohlo dovolit pořídit svým zaměstnancům firemní a řádně zabezpečená zařízení, takže v mnoha firmách dodnes doma využívají soukromé počítače. Tím ale zvyšují riziko napadení klíčových firemních systémů a sítí.

Firemní videohovory a konference

Na home officu by se měla klást pozornost na komunikaci se svým nadřízeným a kolegy. V loňském roce uveřejnila online agentura Buffer výsledky své studie věnující se právě práci na dálku. Bylo přitom zjištěno, že samota je u lidí pracujících z domova je druhým nejčastěji uváděným problémem. Tvrzení uvedlo 19 % respondentů, mezi nimiž byli i ti, kteří jsou na home office zvyklí. Nadměrná samota v konečném důsledku vede k poklesu motivace a výkonnosti.

Videohovory jsou obdobou skutečné schůzky. Mají velkou výhodu, že můžete komunikovat s celými týmy a také sdílet plochu, prezentaci, dokumenty atd…

Aplikací umožňujících videohovory existují spousty – asi jedny z nejznámějších jsou Skype, WhatsApp, Google Hangouts, Zoom, Slack, Viber a další. Každá z nich má samozřejmě určité výhody i nevýhody a s výběrem té správné přesně pro vaše účely samozřejmě dokážeme poradit.

Práce přes VPN (virtuální privátní síť)

S prací na dálku souvisí potřeba firem zajistit svým zaměstnancům bezpečný vzdálený přístup do firemních systémů, složek, dokumentů a podobně. Jedním z nejznámějších způsobů připojení k zabezpečení vzdáleného přístupu je VPN (virtuální privátní síť) a jen za poslední rok se několikanásobně zvýšil výskyt připojení přes VPN, což jsme pocítili i my a naši klienti často žádají o takové připojení. Jedná se v podstatě typ propojení, jenž dokáže vytvořit bezpečné a šifrované připojení bezpečným tunelem na méně zabezpečených sítích.

Dalším potenciálním řešením vzdáleného přístupu je velmi známá a rozsáhlá aplikace, jak na PC, tak dokonce i pro tablety nebo chytré mobilní telefony – Teamviewer. Máte počítač, který máte v kanceláři, ale kvůli současné situaci nemůžete přijít na místo? Můžete využít této aplikace, přes kterou uvidíte svoji plochu a celý systém vašeho vzdáleného počítače. Velmi často tuhle možnost využívají ve firmách IT technici, pro připojení k dalším zaměstnancům a řeší tímhle způsobem jejich problémy s PC.

S VPN připojením pracujeme denně a dokážeme vám bez problému nastavit i to vaše.

Bezpečnostní audit

V případě práce na dálku je potřeba přemýšlet nad veškerým zabezpečením, jelikož vaše veškerá důležitá data by se mohla ocitnout v nebezpečí a lehce přístupná pro potencionální útočníky. Proto vám můžeme provést audit, díky kterému zjistíme možné problémy v zabezpečení a dokážeme je eliminovat:

  • vaše připojení, zabezpečení, firewall
  • bezpečnostní software, jestli ho máte správně nastavený pro vaši práci
  • kritická místa vašeho zabezpečení
  • způsob, jakým ukládáte, chráníte a zálohujete data, možné šifrování dokumentů, hesel apod.
  • správné nastavení připojení VPN
  • používaný software a programy, který by mohl sloužit pro případné napadnutí a způsobit výskyt bezpečnostních rizik

Na základě bezpečnostní prohlídky jsou samozřejmě provedeny další kroky k bezpečné práci z domova.

GDPR

Společnost Kaspersky ve své zprávě Plugging the gaps: 2021 corporate IT security predictions nastínila problémy a trendy v oblasti kybernetické bezpečnosti, jež budou letos firmy muset zvládnout.

Aby si firmy zachovaly potřebnou míru ochrany, je podle odborníků klíčové, aby porozuměly, jakým výzvám čelí, ale také aby vnímaly příležitosti v IT a v řízení bezpečnosti IT.

Například práce na dálku bude katalyzátorem posunu od konceptu ochrany uzavřených firemních sítí k certifikaci bezpečnosti mnoha miniaturních „kanceláří“.

Pro řešení problémů, u nichž nebudou stačit znalosti interních zaměstnanců, a kvůli šetření nákladů bude zcela klíčový outsourcing IT systémů a prostředků kybernetického zabezpečení.

Kaspersky uvádí, že zcela klíčové bude koordinování postupu poskytovatelů řízených služeb s využíváním mnoha různých služeb cloudových, se zabezpečením cloudů a schopnostmi managementu.

Měly by se začít užívat nástroje k zjišťování úrovně zabezpečení pracoviště – od možné zranitelnosti softwaru po připojování prostřednictvím nespolehlivých nebo nechráněných Wi-Fi hotspotů.

Ve větší míře bude třeba využívat VPN, řízení privilegovaného přístupu, systémy vícefaktorové autentizace, implementovat přísnější monitoring a aktualizovat stávající kontingenční a nouzové plány.

Bezpečnost se stane součástí provozních nákladů

Společnost rovněž odhaduje, že přechod k modelu využívání služeb zajistí požadovanou úroveň IT systému i jeho zabezpečení za nižší cenu.

Podle průzkumu společnosti Kaspersky se téměř sedm z deseti (65 %) evropských firem vyjádřilo, že v příštích 12 měsících chtějí využít nabídku poskytovatele řízených služeb (MSP) nebo poskytovatele řízených bezpečnostních služeb (MSSP).

A právě v takové situaci může outsourcing dle odborníků pomoci zaplnit mezeru. 

Nejzajímavější zjištění průzkumu:

Největší riziko práce na dálku představuje podle 82 % IT prodejců práce ze soukromých PC, podle 59 % je hlavním rizikem slabá autentizace a podle 45 % využívání veřejných Wi-Fi.

86 % partnerů potvrdilo, že největší poptávku během karantény pocítili po VPN řešení, 30 % po autentizaci a po zálohování a 27 % po řešení firewallu.

Pro zákazníky byla nejdůležitějším kritériem VPN řešení cena (57 % respondentů), rychlost nasazení (43 %) a zajištění proti výpadku (36 %).

Podle 76 % prodejců je daleko největším překážkou komplexního IT zabezpečení jeho cena.

Chcete, aby vaši zaměstnanci měli bezpečné připojení na home office? Obraťte se na nás v Nastav.IT.

Líbí se vám článek? Nepropásněte další!

Přihlaste se do občasníku hodinových ajťáků a získejte chytré IT tipy

    Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

    Odborná pomoc on-line, ve Vaší provozovně, nebo u nás v IT servisu

    Někdy stačí malá rada po telefonu, jindy je potřeba fyzický zásah IT odborníka. Jsme připraveni na obojí.

     

    Vyřešíme problém

    Zajistíme vám spolehlivý servis u nás v Brně, nebo vyřešíme nastavení IT techniky po telefonu. Neřešte problémy, které nejsou vaše „parketa“.

    Pomůžeme s konektivitou

    Potřebujete vyřešit konektivitu nebo zlepšit pokrytí Wi-Fi u vás doma nebo v kanceláři? Nechte si kvalitně pomoci našimi odborníky.

    Nastavíme server

    Potřebujete pomoci se zásahy na serveru, zálohováním či přesunem do cloudu, nebo nastavením aktivního monitoringu vaší sítě? Kontaktujte naše ajťáky